NinaDobrev

Famous Blue Raincoat

 

It's four in the morning, the end of December

I'm writing you now just to see if you're better

New York is cold but I like where I'm living

There's music on Clinton Street all thru the evening

I hear that you're building your little house deep in the desert

You're living for nothing now

I hope you're keeping some kind of record

Yes,and Jane came by with a lock of your hair

She said that you gave it to her

That night that you planned to go clear

Did you ever go clear?

 

The last time we saw you, you looked so much older

Your famous blue raincoat was torn at the shoulder

You'd been to the station to meet every train

You came home alone without Lili Marlene

And you treated my woman to a flake of your life

And when she came back she was nobody's wife

Well, I see you there with a rose in your teeth

One more thin gypsy thief

Well, I see Jane's awake

She sends her regards.

 

And what can I tell you my brother, my killer

What can I possibly say

I guess that I miss you, I guess I forgive you

I'm glad you stood in my way

If you ever come by here for Jane or for me

Well, your enemy is sleeping and your woman is free

Yes, and thanks for the trouble you took from her eyes

I thought it was there for good so I never tried.

 

And Jane came by with a lock of your hair

She said that you gave it to her

That night you planned to go clear

Sincerely, L.Cohen.

 

 

著名的蓝雨衣

 

【加拿大】伦纳德·科恩

(Leonard Cohen,1934~ )

李皖 译 

郝佳 校译

 

 

现在是凌晨四点,十二月末

我在给你写信,只为知道你是否好一些

纽约的天很冷,但我喜欢自己住的地方

整晚都有音乐,在克林顿大街上回荡

听说你正在沙漠深处建你的小屋

你现在活着什么也不为

我希望你能保存一些记录

是的珍拿了你一绺头发来

说是你给她的

那天晚上你打算去了结

你了结了吗?

 

上一次见你,你看起来老了许多

你的著名的蓝雨衣,肩膀上破了个口子

你去了火车站,在那里等候每一趟车

之后你独自回家,身边没有莉莉·玛莲

你用你的一小片生命招待了我的女人

等她再回来,已经不是任何人的妻子

噢我看见你了,唇边衔一支玫瑰

是又一个单薄的吉普赛的贼

噢我看见珍醒了

她向你表示问候

 

而我该告诉你什么我的兄弟,我的冤家?

我又有可能说什么?

我想我在想你 我想我会原谅你

我很高兴你挡了我的道

如果你能顺道来这儿更好 为珍或为我都行

好,你的敌人要睡了你的女人自由了

好,谢谢你驱散她眼中的愁云

我以为事情永远就这样了,所以一直没想到要试一试

 

而珍带着你的一绺头发来

她说头发是你给的

那天晚上你打算去了结

              你忠实的,伦纳德·科恩

 

 

*选自专辑 《爱与恨的歌》(Songs of Love and Hate, 1971)

评论
热度(4)